08-01
Wat is er aan de hand als het motorstoringslampje brandt ?
Stel u bent aan het rijden met uw auto, u hebt een lekker stuk muziek aan staan en u zit lekker te genieten. Dan ineens gaat er een lampje op het instrumentenpaneel branden. U weet in eerste instantie niet wat dat betekent, maar het is een rood of oranje lampje dus dat is in ieder geval niet goed. Wat is er aan de hand als het motorstoringslampje brandt?
Schone en efficiënte verbranding
In het instructieboekje leest u dat dit lampje aangeeft dat er een storing in het inspuitsysteen of ook wel het motormanagementsysteem genoemd. Dat klinkt interessant maar dat zegt u misschien niet zo veel.
Het motormanagementsysteem zorgt ervoor dat de verbranding in de motor zo schoon en efficiënt mogelijk plaats kan vinden. Voor een benzinemotor wordt dit gerealiseerd door het toedienen van de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste tijdstip en het genereren van een ontstekingsvonk op het juiste tijdstip. Om de uitstoot te meten is bij benzinemotoren een lambdasonde aanwezig die de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen meet en via de regeleenheid de samenstelling van het mengsel aanpast.
De constructie van deze systemen worden steeds complexer omdat de wetgeving eist dat de auto steeds schoner wordt. De fabrikanten zijn dus constant bezig om dat voor elkaar te krijgen. Hierdoor is er een grote diversiteit van systemen ontstaan die elk weer een specifieke benadering vereisen.
De basis
In de basis bestaat het systeem grofweg uit een centrale regeleenheid, een draadboom, elektrische brandstofpomp, een of meerdere injectoren, een of meerdere lambdasondes, een temperatuursensor, een ontsteking met een of meerdere bobines en eventueel een toerentalsensor. Er moet ook een meting verricht worden over de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt, dit kan op verschillende manieren gebeuren.
De laatste jaren zijn de auto’s voorzien van drive by wire, dat wil zeggen dat er geen gaskabel meer aanwezig is maar een sensor bij het gaspedaal gecombineerd met een elektrische gasklep.
Roet in het eten
Bij de diesels is een EGR-klep aanwezig die letterlijk roet in het eten kan gooien. Door uitlaatgassen in een afgeregelde hoeveelheid weer met de inlaatlucht te vermengen wordt de uitstoot van stikstofoxiden sterk verminderd. Echter er wordt ook weer roet in de motor gebracht en die kan voor veel vervuiling in de EGR-klep en de inlaatkanalen zorgen. Enige tijd geleden is het roetfilter verplicht gesteld en deze moet worden geregenereerd. Dit gebeurt onder het rijden tijdens een specifieke rijcyclus waarbij het roet wordt verbrand, dit om verstopping van het filter te voorkomen.
Er kan van alles mis gaan
Als u dit hebt gelezen dan kunt u zich voorstellen dat er van alles mis kan gaan. De systemen worden kwalitatief steeds beter waardoor systematische storingen steeds minder voorkomen en de storingen die er optreden steeds diverser zijn. Soms rijdt de auto normaal en merkt u niets terwijl de storingslamp toch brandt, en soms merkt u bij het rijden al dat er iets aan niet in orde is: de auto houdt in of draait niet goed stationair.
Een hulpmiddel om erachter te komen wat de oorzaak van de storing, is een uitleesapparaat.
De storing wordt meestal in het storingsgeheugen van de regeleenheid opgeslagen en kan dan door de tester worden uitgelezen. Door het juist interpreteren van die storing is het dan de kunst om het defect te lokaliseren. En daar zijn wij dan voor….